perjantai 4. toukokuuta 2012

Ratsastustunnit ja Galdran tilanne


Tiistaina minulla oli jälleen ratsastustunti, jolloin minulle vaihdettiin hevoseksi isoliikkeinen Legs-niminen herkkä tamma. Hän on jo todellinen koulumaisteri, joka tekee liikkeen jo ajatuksen voimalla. Laukkaan saaminen onkin jo se haaste. Menin istuntatreeniä, jolloin Izzie juoksutti minua. Aluksi jumppailin jalkoja ja käsiä käynnissä ja ravissa ilman jalustimia ja ohjia, jotta rentoudun. Sitten tasapainoilin molemmat kädet sivuilla ja ravaten samalla. Olin jo ihan puhki, kun askeleet ovat jäätävän kokoiset ja minä vaan ravailen selässä yrittäen pitää pepun satulassa. Lopuksi menin laukkaa ilman jalustimia ja ohjia. Laukka olikin jo helpompi ja paremmin pysyy satulassa. Tunti oli todella rankka ja lantio ja maha joutuivat töihin. Oli kuitenkin todella hyödyllinen tunti ja oppisin hieman paremmin käyttämään lantioita ja rentoutumaan selässä.






Keskiviikkona menin Legsillä taivuttelua, siirtymisiä ravista pysähdykseen ja takaisin raviin, peruutuksia, laukannostoja, koottua ja lisättyä ravia. Laukannostot olivat se vaikein asia, mutta loppujen lopuksi sain laukan toimimaan molempiin suuntiin. Siirtymiset sujuivat hyvin ja samoin peruutukset. Ravin kokoaminen ja lisääminen oli uusi asia minulle, joten ei se heti ensimmäisellä kerralla sujunut. Izzie meni selkään ja näytti minulle miten se toimii, joten seuraavaksi osasinkin jo ne. Kokoaminen oli tällä kertaa hieman ongelmallista, mutta lisätty ravi meni täydellisesti. Olin tyytyväinen hevoseen ja tuntiin.  Izziekin kehui minua, kun menin hienosti.  






Galdra on ollut hieman huonona tämän viikon ajan ja mahaan on sattunut. Torstaina äiti huomasi Galdralta tulevan kakan lisäksi verta, mikä ei ole normaalia. Galdralla oli jo juoksu. Äiti varasi eläinlääkäriä sinä päivänä ja minä menin tavalliseen tapaan kouluun. Koulusta tultuani iskä ja äiti sanoivat, että Galdra on vieläkin lääkärissä ja kuljetetaan läheiseen sairaalaan. Galdran tila oli mennyt vielä huonompaan suuntaan ja suusta oli alkanut tulla valkoista vaahtoa. Galdralle tehtiin tutkimuksia, jonka jälkeen iskä ja äiti menivät kuljettamaan neitimme sairaalaan, jossa hän oli yön tarkkailtavana. Tutkimuksissa ei ollut mitään huolettavaa, mutta epäiltiin etteikö olisi syönyt jotain sopimatonta taikka syönyt jonkin esineen. Nyt aamulla kuulimme, että Galdran tila on jo parempi ja äiti hakee hänet illalla. Me muu perhe menemme Walesiin viikonlopuksi, kun olimme sen ehtineet varata jo, mutta äiti jää Galdran kanssa kotiin. Toivotaan vaan, että neidillä on nyt kaikki hyvin ja selviäisimme vaan pelkällä säikähdyksellä.

Galdra ensimmäistä kertaa sylissäni elokuussa 2011

Galdra elokuussa 2011
Galdra huhtikuussa 2012

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti